torsdag 7 augusti 2014

Löjtnantshjärtan ska det vara.

                                                 Blogga varje dag 99

Drömmer om farmor.
Att jag är hemma hos henne igen.
Och hon är alldeles levande.
Tar all min smutstvätt och lägger den på badrumsgolvet.
Trampar till den så att den ska ligga längs badkaret.
Jag hinner tänka att jag inte förstår hur jag ska komma in och duscha då.
Sen vaknar jag.
Tänker länge på vad den möjligtvis vill säga mig den där drömmen.
Smutstvätt...
Farmor...
Hon är alltid med mig ju.
Hon hjälpte med att kamma hem den där fina trädgården.
Den som jag helt plötsligt googlar runt om löjtnanshjärtan för.
Farmor hade sådana i trädgården.
Jag bara älskade dem.
De trivs inte i för stark sol. 
Men kanske att jag kan ha dem i någon liten hörna av min trädgård.
Flytten blir inte av förrän i mars/april nästa år. 
Oj, jag har glömt att kolla om man kan så dem då. 
Jag kommer att hitta frön.
Det är jag sååå säker på. 

Bestämmer att det är det drömmen vill säga. 
Att det är så det ska vara.
Med löjtnanshjärtan alltså.



 Här på hotellet bodde det ett franskt par några dagar.
Med sig hade de hans 89-åriga mamma.
Hon kallade på mig en dag när jag vallade hunden utanför pool området.
Talade med mig på franska fast det är för mig ett språk jag inte kan.
Hon undrade om min hund är en sån som engelska drottningen har.
Jag gav ett jakande svar på engelska. 
Det är inte så svårt att förstå varandra.
Om man vill. 
Därefter hälsade varje dag.
Hon på franska och jag på italienska. 
Hjärtligt.
I morse åkte hon hem.
Hon påminde så om min farmor.
Gående med käpp men med en så klar tankeförmåga.
Det finns en 92-årig kvinna som bor här.
Henne pratar jag också med nästan varje dag.
Hon sitter på sin lilla terrass.
Går aldrig längre.
Benen fixar inte det.
Fast hon minns att jag berättat hur äldsta sonen är petig med hunden.
Det säger hon när han går förbi.
Kollar om jag har skött mig.
Om jag tar väl hand om valpen.
Kanske inte så konstigt att jag drömt om farmor igen...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar