tisdag 26 februari 2013

En vanlig vecka i mitt liv

Så här kan en alldeles vanlig vecka i mitt liv i kaotiska Rom se ut;

Måndag; vaknar till när mannen trycker på fantastiska väckaren som sprutar röda siffror i taket. Klockan är sex och han går upp. Om jag inte går upp och gör solhälsningar och mediterar en stund vänder jag mig om och somnar in igen. Klockan sju måste stora pojken väckas för att han ska hinna.
Jag äter yogurt med hemmagjord musli eller gröt och dricker grönt te. Plockar fram mellanmål till barnen. Plockar ur diskmaskinen. Klockan 7,50 går mannen och stora pojken hemifrån till skola och jobb. Jag stökar runt i köket, ber minstingen klä på sig. Sen kollar jag mail och FB.
Klockan 8,20 går jag med minstingen till skolan. Väntar utanför tills grindarna öppnats och barnen rusar in. Ja, de släpps in allihop när klockan ringer 8,30. Min son har gjort det till en sport att komma först upp till klassrummet och vill därför vara i pole position fastklamrad i grindarna. Så att jag kollar liksom att han inte bara hänger kvar i grinden. Därefter går jag till baren med två medmammor och tar en kopp espressokaffe.
De går till sina jobb. Jag till mitt snabbsköpshandlande, undanplockande, skrivande, jobbförberedande, sängbäddande. 9,30 duschar jag och gör mig i ordning för att gå på yogan. Klockan 10 tar jag bussen. Circa tjugo minuter senare är jag på yogan. 12,30 är jag hemma igen. Äter något. Antingen rester eller något med mycket grönsaker. Försöker med andra ord vara nyttig. Fixar ihop en macka åt stora pojken... med sallad eller groddar som han gillar. 14,45 kommer han hem tar en snabb sväng inom på toaletten, tar sin macka och trumpinnarna och sen åker vi buss till musikskolan. Klockan fyra är lektionen över då åker vi direkt till minstingens skola. Han slutar klockan 16,30 på måndagar och onsdagar. Därefter går vi hem. Svärfar är vanligtvis redan hemma hos oss. Han har utnämnt sig själv till läxhjälp åt stora pojken sedan sonen fått "inbrottstjuvspanik". Klockan 17,30 drar minstingen och jag iväg mot simbassängen. Tre hållplatser är det dit. Ibland går vi. Ibland stannar jag där och läser varvat med smygtittande på min simhjälte bland galna föräldrar som försöker lägga sig i lite så där uppifrån. Varannan måndag kommer fina barnflickan och avlöser mig efter att jag lämnat sonen på gymnastiken 17,50. Sen går jag mannen till mötes för vår terapi. Utan terapi är vi hemma 19,30 sonen och jag. Med terapi är vi hemma vid 20 snåret. Barnflickan som avlöst en otålig svärfar väntar med barnen. Maten blir ofta köpt då....vet liksom inte riktigt hur jag ska hinna om inget blivit över från söndagen. Fast ibland har jag hunnit slänga ihop något uppvärmningsbart. Ja, så äter vi klockan 20. Tv hänger till 22 då barnen schasas i säng. Därefter stupar vi båda i soffan.
Tisdag; Morgonen ser ut som måndagens morgon fast mackan till stora pojken måste förberedas redan innan han går då han har volleyboll direkt efter skolan.Efter att ha lämnat minstingen och fått mitt kaffe går jag hem och  gör jag i ordning till jobbet. Ringer samtal. Går ärenden. Skriver. Yogar om jag inte lyckats vakna tidigt. Lagar mat till barnflicka och minsting. Äter själv. Klockan 13,35 tar jag gitarren och åker till Svenska kyrkan där jag jobbar i mamma/barngruppen hela tre timmar. Kl 17,45 är jag hemma igen. Avlöser barnflickan som just nu får allt det jag tjänar på barntimmarna...hmmm... och börjar fixa och dona med mat och läxor som barnen inte gjort klart. Kl. 18,30 kommer mannen. 20 äter vi. Soffhäng och tv...fast ibland lyckas jag smita undan och meditera...
Onsdag; Som måndag morgon fast bara hemma yoga. Mitt yogaställe är stängt på onsdagmornar. Detta är därför morgonen som är dedikerad åt eventuella läkarebesök. Jag har ju en hel del sådana. Sen kollar jag upp med mina arbetskamrater så att vi har eftermiddagens lektion klar för oss. Packar ihop det som behövs. Lagar mat så att vi ska kunna värma upp då vi kommer hem sent. Klockan 14,30 kommer stora pojken hem. Äter. Kollar så att han har gjort alla läxor till torsdagen. Klockan 15,45 går vi och hämtar minstingen som går lång dag i skolan. Fast jag har specialtillstånd att hämta honom en halvtimme innan så att vi ska komma i tid till Svensk undervisningen. Sen åker vi buss till Svenska kyrkan där vi hyr lokal för våra lektioner. Klockan 19 kommer mannen och hämtar oss. Klockan 19,30 är vi hemma. Jag plockar fram mat. Mannen duschar. Stora pojken gör i ordning sin ryggsäck till dagen efter. Man har alla böckerna hemma när man går på mellanstadiet här. Vi har ju dessutom betalt allting själva...hahaha. Minstingen hjälper till om han är på gott humör annars tjurar han på soffan. Matdags, soffhäng och stup i soffan.
Torsdag; Som vanlig morgon. Med yoga på mitt favoritställe. Kommer hem kl 12,30 och lagar mat. Hämtar minstingen som slutar klockan 13,30. Vi går hem och äter tillsammans. Klockan 14,30 kommer stora pojken. Äter och sen blir det läxläsning/bråk/data-spels diskuterande. Mellan klockan 16 och 16,30 dyker svärfar upp. Han öppnar med egen nyckel ( vilket irriterar mig vansinnigt mycket fast det kan man inte säga för då blir det besvärligt och inte fattar han att folk kanske bara vill ha rättigheten att strutta runt i bara trosorna utan att de för den sakens skull gör det...suck!). Tycker egentligen det är helt galet att han ska betala en extra hjälp som passar svärmor. För torsdag är den officiella passarens lediga dag...men svärfar kan franska...inte jag. Så att...jag får väl låta saker vara så här ett litet tag till då. Klockan 17,30 åker vi till simbassängen. Minstingen och jag. Hemma är vi igen vid 19,30 då är mannen där. Har avlöst svärfar. Matlagning följer. Resten följer som vanligt.
Fredag; Den här morgonen går fortare än fortast då minstingen slutar redan 12,30. Hinner ju inte med att åka på yoga stället. Därför yogar jag hemma. Städar oftast på fredagar. Fast inte som ett tvång. Mera när andan faller på. Strykning och annat smått och gott klaras oftast av en fredag. Stora pojken har volleyboll efter skolan igen och är hemma klockan 16,30. Ja, sen är det vila som gäller. Spel och läsning. Fram till matdags.
Lördag; Sedan vi inte längre har huset vid havet blir det att vi är mycket hemma på lördagen. På morgonen gör barnen läxor och mannen och jag turas om att handla.
På eftermiddagen har jag en timmes privatlektion i svenska med en pojke.
Oftast träffar vi vänner på kvällen. Antingen hemma hos eller i pizzeria.
Söndag; Ja, då äter vi ofta lunch med mina svärföräldrar. Det finns någon sorts konstig tyst regel om att vi måste det. Eftermiddagen försöker vi göra något som att gå på bio, titta på någon film hemma eller bara vara ute.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar