söndag 24 februari 2013

Lava lampsmeditation

När vi var i Sverige i julas fick barnen ju så klart julklappar. De flesta direkt styrda av mig. Men allt kan man inte styra som mamma och därför slank det ner en hel del annat i resväskan med.
 Det som uppskattas mycket av barnen är dock när de får pengar. Då kan de själva välja vad de vill ha. Min äldste son har länge suktat efter en lavalampa. Jag som går i min egen lilla värld visste inte ens att man dammat av den här gamla psykedeliska klenoden. Så hade han sett den när han drog omkring med sin morbror strax innan jul. Och han drog snabbt in mig i rätt affär. En av de där affärerna som har en smockfull katalog som man bara pekar i. Så försvinner killen in någonstans och kommer tillbaka med det du bett om. Min son är överlycklig. Jag blir lite orolig när jag ser lådan. Vi ska ju ha ner eländet i den redan svårt prövade resväskan. Men mitt barn är så säkert. Han är redo att låta lampan ligga kvar hos mormor och morfar till nästa gång vi är i Sverige. Hur skulle man kunna motstå en sådan uppoffring.
Mannen blir galet sur. Det talar han om högljutt och länge. Sonen säger inget men jag ser att han blir ledsen. Inget jag säger går att stoppa arga ordmassor dundra över stackars elvaåringen som själv konkar runt stan med en ganska tung låda.
Den går ner i resväskan och får följa med till Rom. Min käre make har överdrivet lite. Han är egentligen en mästare på att få omöjliga saker att magiskt hitta sin plats i vilken väska som helst.
Ska bara bråka lite först.
Så blir lampan då ihopsatt och placerad på barnens skrivbord i deras rum.
Utan att läsa på instruktionerna skakar min son om den en gång då den är i varm. Det ska man inte göra. Stor sorg följer då han tror att han förstört den. Men allt går bra och den kommer igen.
 
 Snart bildar den bollar som åker upp och ner. Jag blir smittad av den. Kan inte låta bli att titta på den gul röda lampan. Så upptäcker jag att jag kan använda den i meditationen. Smyger in på kvällen när valparna sitter en stund framför tv:n. Sitter där och ser på bollar som rör sig. Bara ser.
Modern meditation.
Lavalampsmeditation.
 
 
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar