lördag 2 mars 2013

Bysthållare eller hålla bysten?

Detta är inget försök att höja läsarsiffror eller så...fast om det nu skulle hända...you are welcome!



Trodde att jag skulle slippa BH nu. Har aldrig gillat dylika saker. Har egentligen aldrig känt något behov heller. Om man inget har att lägga i en bh finns det ju ingen anledning att äga en sådan heller. Dessutom existerade det aldrig någon passande storlek för min del. Den sorten som gick runt min ordentliga bröstkorg var inte alls bra för mina mikroskopiska tuttars självförtroende. De försvann bara.
När jag var så där i tjugoårsåldern började jag utöka mina studier på intimavdelningarna i klädesaffärerna och tänkte lite att; ja, men visst kanske en sån där fin en med benvita spetsar skulle vara snygg om jag skulle få för mig att ha något fint under en lite genomskinlig blus istället för de eviga linnena. Fast det var ingen hit. Den skavde och irriterade. Jag kände mig nedstämd och handikappad. Inte push-upad alls. Den flyttade med mig ett tag och sen försvann den till någon klädesinsamling. Hoppas verkligen att jag gjorde någon, som inte kan slänga pengar på dumheter som jag, glad.
Sen gick det ganska många år innan jag fick för mig att jag kanske "borde" äga åtminstone en. Det var när alla bh-ar såg ut som krigsskydd a la Madonna. Då det slank det ner några i min kasse. Att ha under tunna blusar. För att det skulle se ut som om jag hade något där under. Vara mindre planka. Fast bara ibland använde jag dom...högst sällan. Tortyrkänslan fanns där ju hela tiden. 
Så blev jag opererad. Förlorade ett bröst. Trodde inte att det skulle ha så stor inverkan på min kropp. Det hade det och bh-n blev min bästa vän. Mannen, som alltid packar resväskor hemma hos oss, höjde ögonbrynen när det var dags att packa väskan för sommarsemestern. Aldrig hade han packat så många bysthållare. Och så kom då igen berättelsen om hur jädrans roligt han hade som liten när han lekte med sin farmors bh. Storlek 8?!? Vad är det??? Mannen använde den som fallskärm. En syn för gudarna!
Enligt olika tabeller är min storlek nu efter rekonstruktionen 4/80A. Fast det beror på vilken tabell. Även vilken bh. 
Just nu har jag två bh-ar jag kan använda. Två nya som inte har de där obehagliga metallbitarna under bröstet. Vad nu de ska vara bra för... Under höger bröst har jag ju sår. Läkaren vill att jag ska ha bh på. Jag lyder. De är båda storlek 4. En sitter löst. Den andra spänner och ger mig märken på axlarna. 
Ja, inte förstår jag mycket av det här. De här brösten hålls uppe ändå. Antar att det ska fungera som ett skydd. Mot vad vet jag inte riktigt. Kanske borde fråga...
Eller kanske är det någon där ute som vet...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar