måndag 6 april 2015

Det kunde ha varit min far.

Den där mannen som karabinjärerna stoppat morgonen på annandagpåsk utanför ett mycket stängt köpcentrum han har hårfärg som påminner om typ en sjuttioåring, typ som min far. 
Fast min far är inte så grå...mera brun/ljus...nåt...
I alla fall, jag tänker mig in i situationen. 
De där typerna som har skickats ut en helgdag att stoppa bilar får tag i denne man. 
Han må vara bonde, smed, snickare...i vilka fall som helst hantverkare. 
Det syns lång väg.
Tänker att han letar febrilt efter det där jäkla körkortet som alltid alltid gömmer sig längst ner i plånboken. Det där tummade och kanske även väldigt svarta p g a jobb körkortet...skitigt jobb, fysiskt jobb... 
Visualiserar hur han darrar på händerna när han äntligen får tag i det där lilla skitkortet och räcker över det till de där två, för de är alltid två, militärpoliserna. 
Möjligen har han glömt att förnya det. 
Då blir det rapportering. 
Alla gånger!

Kanske ser man honom, på kortet,  som ung pojkvasker på nästan arton år...ja, här i Italien har man just börjat byta bilder på körkortet vart tionde år...innan hade du samma tills du dog, tror jag...
Vanligtvis här sitter de till häst, de där svartklädda två funktionärerna, med röda revär, och så ser de ner på honom nu med. Liksom från två stora, ytterst välvårdade, fullblod blickar de ner på denne lille, gamle man. 
Vad i hela fridens namn skulle han köra runt på stan för på annandag påsk???
Vad har han att gömma???
Kan man få ut något av honom???
Visst har han väl något som inte stämmer???

Den där mannen liknar min far. 
Ja, kanske inte fysiskt men mentalt. 
Han skulle liksom bara alltsåledes kanske hämta sitt barnbarn/ köra på sjukbesök/ bara ta bilen till tvätten...eller så...
Och så stoppas han av två laglydiga poliser. 
Militärpoliser. 
Det händer inte min far. 
Det är vanliga poliser som stoppar min far. 
Får honom att bli aningen nervös och ökar på magontet. 
Men här är de alltså militärer. 
Det kommer för mig hur den äldre mannen försöker skämta till saker lite så som min far skulle göra. 
Köra något om att han ju bara skulle smita från frun ett tag...få lite andrum...
Fast det biter inte på poliser...aldrig på militärpoliser. 
De gör bara sin plikt. 
Skojar inte runt...

Tänker att under tiden de står där och kollar körkort så kör all världens knarklangare förbi. 
Full-bultarna bara susar om. 
För här i Italien slipper man blåsa i påse. 
Det skulle helt hundra min far få göra. 
Även en söndag morgon. 
Bara för att se om det fanns någon droppe vin kvar från kvällen före.
Det gör helt hundra inte den äldre italienske mannen. 
Man är inte ute efter alkoholhalten här. 
Nej, nej!
De vill bara stoppa ett rätt antal bilar. 
Därför en gamlis...
fast vad vet jag...
han är kanske maffia ledare...
Toto Rina såg ju ut som en gammal oskyldig man...
Min far kanske skulle kunna vara en maffia ledare...
Shit, det hade jag inte tänkt på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar