måndag 11 juli 2011

Jag "chillade"

Ja, faktiskt några dagar vid havet med bara ett, nästan, enda "chillande".
Tänka sig att jag för ett litet år sedan inte ens visste vad det var att "chilla.
Efter att ha hört det av en arbetskamrat och sen kollat på internet vet jag att det är precis vad jag gjort nu dessa dagar. Slappnat av. Kolat ner.
Liksom bara glidit runt. Suttit på strandsängen och pratat med en av pojkarnas klasskamrats mormor. Fått höra hennes historia om hur hon tog mod till sig och bröt upp från sin man då hon fyllt femtio. Dottern var stor och gift själv. Bara sitta där och ta in den belåtenhet en kvinna kan känna av att äntligen få rå sig själv. Göra det hon känner för att göra. Bestämma var skåpet ska stå.
Lyssna på erfarenheter som livet ger medan man vilar sig. Så skönt. Så lärorikt.

Orden "Chill out" fick jag som sagt slå upp. Allt är dubbat här och vi får sällan in utländska uttryck så snabbt som man får i Sverige. Ibland känns det lite som att gå in en konstig bubbla. Det finns liksom andra språk där utanför bubblan...som andra tar till sig. Men inte vi. Nähä...eller kanske...
Jag läser på en affisch om en reggea- fest att det finns ett "chill out" område på festplatsen.
Kanske är det bara jag som går omkring i en bubbla då...

Vi har ätit mest skräp de här dagarna vid havet.
Men det gör inget för vi har "chillat"...eller "relaxat" som jag kallade det tills för en stund sedan.
Det är så det ska vara ibland.

2 kommentarer:

  1. åhh så otroligt underbart, jag väntar ännu på att maken ska ta med mig till Italien dit han annars reser med jobbet ibland :)

    SvaraRadera
  2. Hej hej!
    Vad skönt att ligga och softa vid havet. Det är underbart när kvinnor litar på sin magkänsla och gör det som är rätt för dem själva.

    Kramar*
    /V

    SvaraRadera