söndag 15 november 2009

Söndag

Ensam hemma....lite trist en söndag, men jag har mig själv att skylla....
Mannen har åkt till sjön "Vico" för att döpa sina dykar- elever med övning från stranden....bara tanken på hur vansinnigt kall den sjön är i juli ger mig rysningar.
Naturligtvis hörde min svärfar av sig och ville ha barnen. Mest för svärmors skull tror jag, hon börjar bli nervös då svärfar sagt att han ska på en av sina mystiska söndags eftermiddags utflykter igen idag.
Jag använder tiden till att leta efter modellera och guldspray som Livio ska ha med till skolan till jul pysslet. Guldsprayen hittar jag i en av de evinnerliga "kines" affärerna, som ploppat upp överallt de sista åren....de verkar inte ha några stängningstider alls...
I affären träffar jag på en av min pojkes klasskamraters mamma. Hon är på jakt efter samma saker. På en hylla intill kassan hittar hon modelleran vi fått order om att införskaffa oss, men trots att namnet är det samma har den en, för oss, konstig färg. Vi bestämmer oss för att bara köpa sprayen och leta efter leran någon annanstans.
Jag hittar den på snabbköpet där jag, precis som jag tyckte mig komma ihåg, finner den bland alla pennor, färger och andra saker som behövs i skolan. Här får man minsann inget gratis! Allt barnen behöver i skolan får vi köpa...t o m toa papper.
Glad låter jag leran glida ner i korgen bland matvaror jag glömt i går....jag är nog världens mest oorganiserade hemmafru....
Vid kassan frågar damen bakom mig vad ler klumpen är för något. Jag förklarar och hon börjar prata om att hon jobbat på konst akademin. Hon undrar om jag går där. Nej, nej leran är till min son....tredjeklass- pyssel. Ja ha! Hon ser lite smått förundrad ut och jag funderar på hur någon som jobbat på konst akademin lyckats undvika den sortens leras existens som använts under många år i skolor av olika slag.....

Jag går hem och kör ett yoga pass och mediterar över hur konstigt lik en vanlig dag söndagen blivit....det är bara på eftermiddagen som affärerna är stängda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar