söndag 4 maj 2014

Uppdrag sommarsånger

                                                                                             Blogga varje dag 4

Tar med glädje till mig uppdrag som talar till mitt hjärta.
När någon ber mig sätta ihop lite sånger som har med sommaren att göra, går jag i gång på fullaste allvar.
Sånger som kan få lite nostalgiska föräldrar att släppa någon liten tår på skolavslutningen.
Sommarsånger som finns där i mig.
Jag ska bara bläddra lite.
Då har denne någon plus någon till lite synpunkter på vilka sommarsånger man borde ha med.
Sommartider och Sommaren är kort.
Först är jag förfärad. 
A V S K Y R  fullständigt Sommartider. Tycker inte om Per Gessle...som vi döpte om till Per Gödsel då den spelades ständigt och sabbade våra utekvällar flera somrar i rad då för länge länge sen.
Det var ju samma tråkmåns som satte på flickorna i TV 2...Hjälp liksom!!!
Sen gick han och slog sig ihop med min fina Marie Fredriksson och drog ner henne i disco-träsket så det bara slurpade om det. Suck!

Sommaren är kort är mig helt likgiltig.
Hu vad gör man?

Sätter mig ner med gitarren och test-sjunger. Texterna med ackord kan man hitta överallt på nätet...inte ett dugg förvånad är jag...
Ge mig din mun....va? Sommar sommar våt och het....Porr sångare som först sätter på och sen ska ha och ha. Nåja, testar lite med en arbetskamrat. Hon som var mest entusiastisk blir gråblå i ansiktet. Nej, inte kan vi sjunga sånt med barnen. Vi är svenskförmedlare, inte sexologer.
Kan ju lika gärna dra Bengt Sändhs helroliga; Vals om sommaren i stället då...

Min arbetskamrat säger lite så där att vi kanske kan låta Sommartider vara i fred...eller nåt...

Går igenom Sommaren är kort, istället. Den verkar vara en helt oskyldig, mer barnanpassad, låt.
Musikaliskt sett inte så tokig heller.
Börjar jag kanske bli gammal och nostalgisk....

Sen tar jag de där vanliga; Du ska inte tro det blir sommar, Nu så vill jag sjunga..., Den blomstertid nu kommer och Du gamla du fria.

Det får liksom bli bra så...eller?

Men mina vänner...jag glömde ju den här...

Uppdrag inte slutfört än.
Tål att tänkas på.

Men på något vis ska vi nog få det hela tårdrypande så att det räcker,..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar