söndag 13 januari 2013

Porta di Roma på gott och ont

Ibland får jag för mig att jag måste gå på saker som t ex REA. Därför drog jag i väg till köpcentret som ligger närmast vårt hem häromdagen. Jag inbillar mig att jag hittar allt där. Hela köret finns ju samlat där. Till och med IKEA ligger på samma område. Otroligt bekvämt...hehehe.
 När barnen var i tryggt förvar i skolan tog jag bussen. "Här ska det shoppas"-typ. Vädret var också det rätta. Regnigt och grått. Perfekt för köpcentrum häng. Tidigt var jag där. Bara snabbköpet var öppet. Helt okej. Så att man hinner med och snoka lite där med. Köpa lite blyertspennor till minstingen. Bra dra benen efter sig. Klockan drog också benen efter sig. Resten av det sovande slottet vaknar varje dag klockan tio. Fyrtiofem minuter...fyrtiofyra...fyrtiotre...ööö. blääää! Tog en sväng på toan.  Fyrtio minuter kvar. Nämen, värst vad jag var snabb!...Inte ens IKEA draken har vaknat vid denna tid. Gick till Leroy Merlin. Kollade lite mattor. Intalade mig själv att jag inte behöver någon...fast i hallen...fast....Nej, köpte ingenting. Dödade bara tid. Luktade på dofter till hemmet.
När klockan äntligen var tio var jag bland de första som stegade in på ett av många underklädes affärer som ploppat upp de senaste åren...man skulle kunna tro att folk bara har underkläder på sig numera. Vet inte varför jag gick in där. Känner inget behov av nya trosor. Än mindre en ny bh. Det kan ju faktiskt vara så att jag inte kommer att behöva någon mera bh...i början av februari får jag veta det.
Det första ett bra affärsbiträde gör när hen öppnar är att sätta på musik. Ungefär som min mamma på morgonen. Fast i hennes kök ljuder "gamla godingar" på Radio Malmöhus. I denna affär dånar det något gräsligt jag aldrig hört. Av texten att döma skulle man kunna tänka sig att den heter;" sex on the beach". Får man göra hur dålig musik som helst tänkte jag och gick därifrån.
Efter en snabb titt i en Nature affär gick turen till H&M. Minstingen behövde jeans. Men det fanns inget för honom. Allt är Slim och Skinny. Det är inte han. Han kan inte få upp stora pojkens avlagda jeans om rumpan ens. Stora pojken är både slim och skinny. Efter att ha plöjt igenom hela avdelningen där det stod Saldi =Rea kunde jag bara konstatera att alla kläderna och affärsbiträdena såg exakt lika urtvättade och trista ut. Snorkiga jag fortsatte i alla de andra affärerna på samma vis. Inget var mig i smaken. Eller hade de kanske hängt ut skräpet? Får alltid den känslan. Inte ens favoritaffärerna kunde locka mig att få upp plånboken. Helt plötsligt gick tiden otroligt snabbt. Mat osen, från de många köken, började härja. En impuls tanke om att jag ju faktiskt hade tid att även äta där dök upp. Första barnet skulle ju komma hem från skolan först halv tre. Lika snabbt försvann den. Ett sorts frityr-illamående satte stopp för min ide.
Tänkte som så många gånger att jag ska aldrig aldrig mera gå på rea eller ens åka dit och kolla affärer. Slöseri med tid är det. Fast jag vet att jag nog kommer tillbaka igen. Som ett nattfjäril som dras till ljuset. Bara kolla lite.
Faktiskt gick jag därifrån med bara en kasse innehållande kroppslotion, ny mascara och lite mat från IKEA.
Lite småsur och besviken.
Fast kanske borde jag vara glad i alla fall att jag inte slösade så mycket pengar.

1 kommentar:

  1. Ibland får jag för mej att jag måste gå på saker! Haha! Du vet inte hur pricksäkert du fått till det här. Det kunde varit jag... en lördagmorgon då det känns som en kul idé att åka in till stan och gå i affärer. Stånk. Tre timmar senare ångrar jag att jag ens vaknade på morgonen.

    Å andra sidan behöver vi kanske "gå ut dit" så förstår att uppskatta vårt val att inte göra det oftare.

    Kram och skön söndag!!

    SvaraRadera