måndag 10 maj 2010

Ordet Normal

Smakar på ordet normal idag...nnn...or...mal...NORMAL...normal...normal...

Nåja, det var ju inte det normalaste sättet att skriva normal på jag funderade på egentligen.

Det var ju mera på vad som räknas som normalt och vad som inte räknas som normalt. 

Är de där, som har bestämt att det inte är normalt att en pojke på åtta år blir så arg att han skriker och slänger stolar... eller att han blir så frustrerad för att man inte vill byta en tallrik mat åt honom sedan han sett en flicka i hans klass pilla på hans mat att han inte ens rör en brödskiva på hela lunchen..., normala???

Har liksom på andra vägar...ja, jag är en bra lyssnare...fått veta att en av dom som bett mig söka hjälp för min pojke desinficerar både kateder och böcker med någon sort spray och talar, med hög röst, om för barnen att de "luktar". 
En annan ville inte att barnen skulle åka på Caravaggio utställningen för allt det "naknas" skull. Är detta normalt? Ja kanske om man lever i bacillernas skräcktid och den katolska kyrkans starka inflytande. Själv undrar jag...

En utflykt som skulle ägt rum i morgon blev flyttad till den tredje juni på grund av att det väntas regn...ja va då då säger svensken i mig...regnkläder på och termos med varm choklad till hands...NEJ är du tokig????...översatt: icke normal. Barnen blir ju våta och värre än så lärarna blir blöta...


Kanske är det bara så att ordet normal har olika betydelse för att vi är födda och uppvuxna på olika ställen.  
En muslimsk lärare skulle nog heller aldrig skicka barn på en Caravaggio utställning.
Precis som en svensk lärare aldrig skulle få för sig att åka på utflykt i 40 graders värme.

Eller kanske handlar det inte ens om var vi är födda men våra erfarenheter...

För mina barn är det helt normalt att se på TV medan de står på huvudet i soffan.
Själv tycker jag att det är helt fantastiskt att jag kan stå på huvudet...det var inte alls normalt tills för bara ett tag sen. Gissa om mina barn tycker att jag är normal när jag tjatar glädjestrålande om denna min oerhörda prestation...What's the big deal???

Nej, normalt är nog vad vi gör det till.

Tyvärr går det i kontrast med vad andra tycker är normalt ibland.

Nu ska jag ta mig en kopp kaffe...klockan är 15...det är normalt hemma hos mig!






2 kommentarer:

  1. Am having a hard time with leaving a comment on your blog. I think the comment box is not working properlY

    SvaraRadera
  2. Hej Marika,
    Vilka fina ändringar du har gjort i bloggarna.

    Det går inte att lämna en kommentar på din engelska blogg. När man ska fylla i ordet för att komma vidare syns inte fältet där jag ska skriva. Om du provar att ta bort (om du själv vill förstås) ordverifikeringen kanske det funkar. Hoppas det löser sig,
    Maria

    SvaraRadera