torsdag 4 mars 2010

Tvätta ditt liv



Då jag läste i en blog om låten som vann melodifestivalen i år  blev jag nyfiken. Har nog inte kollat melodifestivalen på hundra år...nåja, helt säkert sedan jag flyttade till Italien 1993. Jag har heller inte känt någon stor saknad om jag ska vara ärlig.
Men jag tryckte i alla fall på play och lyssnade på "This is my life"...tydligen sjunger man inte på svenska längre...till och med ABBA tvingades sjunga på svenska...mina stenålders-öron skärper sig...

Vanlig låt. Söt tjej. Ovanlig sångröst.

Blir inte jätte imponerad men mer nyfiken. Vem var med och tävlade förutom Anna  Bergendahl? Jöback...det ringer en liten klocka...min kusin gillar honom tror jag...jaha...Pernilla Wahlgren...hjälp...ska hon inte gå i pension snart...Py Bäckman(Py får inte gå i pension)!!!

Trycker på Pys video. Hon har aldrig haft någon vacker sångröst...men texterna ger så otroligt mycket...heja Py! Hennes röst är på väg att ge upp helt. Bara min gamla kärlek till hennes skrivande skulle kunna tänka sig att rösta fram henne som vinnare...men hon vann alltså inte.

Får någonstans i tryckandet och letandet syn på en intervju med vinnaren och den där Jöback. Klickar. Det är eftersnacket till melodifestivalen...en kille som har något finskt efternamn (troligtvis är han vida känd i Sverige...sa ju att jag är stenålders...) och en viss Hanna Ekdahl. Bryter hon inte på skånska tjejen...nej, det är nog min vanliga förföljelse mani som hör det.

I Italien har vi flera exemplar av skåningar som låtsas att de inte är det...kanske själv skulle lägga mig till med lite riks babbel...för barnens skull menar jag...

Hur som helst sitter jag där och tittar på Hanna och hennes manlige kollega som hälsar vinnarna välkomna...vinner inte bara en?...trodde Jöback var tvåa?
När de står där och bubblar i vinnarrusets rök kommer det fram en flaska på bordet...nej, inte champagne...det har de kanske redan druckit... En hand-sprits-flaska!!! Skrattande ber den halv-skorrande Hanna de två lyckliga segrarna att "sprita" händerna för hon vill kyssa deras händer???!!!

Va? Har man blivit sprit språngande galen i mitt gamla hemland? Står inte människan och säger att de två sångarna, som precis sprutat saliv över scenen med fullt ös, har skitiga händer?!...
Och detta utan att skämmas!?!
Snällt kladdar de in sina händer med något som ser ut som snor och låter sig kyssas. Varför de inte tar en klick till efteråt förstår jag inte alls...det ska gudarna veta när de två programledarna borstade tänderna sist...hu va äckligt!!!

Ska man skydda sig från allt nu! Och måste man det?

Jag vill kramas och pussas utan skydd.

Jag vill stå på bussen utan att tänka på var den fina damen bredvid mig varit sist.

Jag vill leva utan skyddsnät runt hela mig.

"This is my life"...både melodin och orden följer med mig hela dagen...jag vaknar till och med på natten och hör den...

Kanske är den inte så tokig i alla fall!?!

Tänker i alla fall inte tvätta bort mitt liv...

4 kommentarer:

  1. ojojoj, nu måste jag rätta till lite :) det är ju en mängd deltävlingar där de två som "vinner" sin deltävling (som Anna Bergendahl och Peter Jöback) går vidare till en final i Globen. Imorgon är det också en deltävling som heter Andra chansen, där en de som nästan gick vidare får en andra chans. Den som vinner där går till finalen i Globen. Klart som korvspad! Not...

    Det är om handspriten har jag missat, låter helsjukt!

    SvaraRadera
  2. Tack det var komplicerat värre!!!
    Kan inte påstå att jag blev klokare...fast det spelar nog ingen roll...

    SvaraRadera
  3. Hej, det där med handspriten var bara ett skämt:-) hon som är programledare är en känd komiker här i "svedala". Finalen i melodifestivalen går nog nästa helg, då får vi se vem som vinner..

    SvaraRadera
  4. Tack för upplysningen, Ulrika.
    Är rädd för att jag har stenåldershumor också...

    SvaraRadera