torsdag 25 februari 2010

Det var en gång en blog

När jag startade min blog hade jag tänkt att skriva varje dag. Sen jag för första gången tog en penna i min hand älskar jag att skriva  och efter att ha gjort typing provet på FAO går det dessutom mycket smidigare...pennan använder jag till shopping listor och sådant numera.

Jag körde igång med stor iver att blogga och bara på svenska...svenska är mitt språk... det jag är bäst på...eller är det det???

På gymnasiet fick jag 5 i engelska och 4 i svenska (ja, just det gamla betygs systemet)...svenskläraren motiverade med att jag var alltför tystlåten...var jag inte det på engelsklektionerna då??? Tror mig minnas att jag vara lika eländigt blyg där...

Det kanske inte alls är svenska som är mitt språk...jag kanske bara tror det för att jag tvingats lära mig det då jag landat av en slump i en svensk familj...jag kanske går och tror att det var min rätta plats på jorden fast det inte alls är så...

Då mannen gick omkring och muttrade för att jag nog skrev elaka saker om honom, genom att bara skriva på för honom obegripligheter (när han lyssnar förstår han dock!!!), tog jag tillfället i akt och startade min italienska blog. Faktiskt behöver jag ju träna på att skriva på italienska...prata går bra...läsa ännu bättre...men skriva...ack!!! Alltså kom det som en utmaning.

Tyvärr blev jag fort trött på att skriva på svenska och sen skriva om samma saker på italienska...jo, jo ibland är det kul och träningen är nyttig...men...tiden...

Så satt jag där och funderade på språk...men om jag är bättre på engelska...och vips föddes min engelska blog...som jag faktiskt tycker mer och mer om...om jag skulle...fast tiden...

Jag älskar att läsa andras bloggar från hela världen. När jag tänker efter har jag alltid gillat att blanda mig med olika nationaliteter. Mina bästa jobb...ett sydamerikanskt/svenskt dagis... FN...en internationell skola...

Det verkar som om mina utomjordings-antenner alltid har sökt efter utomjordings-radar i hela planet systemet.

Måste jag lägga ner två bloggar för att hinna...nej, tror inte det...får bara lägga av med att tro att jag ska fixa att skriva varje dag...

Skärpa mig...fokusera...

Vill inte ge upp ett språk till förmån för andra...vad pratar de för språk på Saturnus tro???

(nu fick jag lust att skriva om detta på italienska och engelska!)

2 kommentarer:

  1. Det är spännande med språk. Ibland vill jag skriva engelska meningar för att jag tycker att de är mer uttrycksfulla än svenska. Men härligt att du laborerar och leker dig fram! Man får mer än "bara" ett språk när man lär sig mer!

    SvaraRadera
  2. Tack Annika!
    Dina kommentarer värmer alltid!

    SvaraRadera