måndag 2 november 2009

HALLOWEEN- en nyvunnen fest

Jag har aldrig firat Halloween...det är varken en svensk eller italiensk fest...men den har på något mystiskt vis smugit sig in lite här och var i varje land och därför kräver mina barn att vi ska festa.
Okej okej...vad gör man. Att tänka på de döda gör man ju...men det här att klä ut sig och knacka dörr!?!
Om jag jämför med vår påsk, där man alltid klär ut sig till påsk kärring och går runt med en korg målade ägg, kan jag förstå barnens entusiasm. Det var ju faktiskt kul fast vi bara knackade dörr hos speciellt utvalda och ju bodde i en pytteliten by där alla känner alla.
Skicka runt mina barn i miljon staden Rom...nej, verkligen inte.
Jag ringer runt till några av Livio´s klasskamrater och det visar sig att de ska vara hemma hos en annan kompis på eftermiddagen. Jag inviger kompisens mamma och hon lovar att låtsas överraskad.
På internet hittar jag tips om en sorts spök- kakor man kan baka och tillsammans bakar vi dem och en del av kakorna stoppar jag i en skål kamouflerad med orange kräpp- papper och ett grönt band (för att det ska se ut som en pumpa!!) Och sen går Livio iväg klädd i sin nyinköpta djävuls dress. Jag stannar hemma med Flavio som har feber.
Mannen berättar att det blev en lyckad överraskning och kakorna blev uppätna....fast om jag ska vara ärlig smakade de inte mycket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar