fredag 4 juli 2014

Systrar

                                                                                                  Blogga varje dag 65

Är du ledsen för att du inte fick någon dotter?
Jag fick frågan av en före detta arbetskamrat strax efter att min andra pojke fötts.
Hon har själv har två stora söner.
Därför nickade hon instämmande då jag sa att jag inte var ledsen, men att den där nyfikenheten på hur det skulle ha varit med en dotter...ja, den kommer nog alltid att finnas lite där.
Skulle vi ha kommit överens?
Skulle hon ha tyckt om det jag gillar?

Skulle hon varit lik mig? Som min stora pojke är.
Skulle hon ha de där stora vackra bruna ögonen med långa ögonfransar och brun hy? Lik min man. Som min minsta pojke är.
Skulle hon ha fått de där otäcka skuldkänslorna och humörsvängningarna och allt det där andra som man tydligen inte ens om man är hund kommer ifrån..
Alltså, jag vet ju inget om hundars skuldkänslor.
Men alla som vi möter med hund frågar alltid om det är en hane. 
Hane och hane går ju som bekant ofta väldans illa ihop...eller om det är en myt kanske...

De allra flesta sura attacker min stackars sociale valp råkar ut får kommer ifrån damer.
Tikar som först snällt luktar och leker och låter sig nafsas på.
Sen ryter de så tänderna skakar och Wish springer gnällande därifrån med svansen mellan benen. 

För tydligen är det så att även i hundarnas värld styr hormonerna.
Och de är inte roliga alls.

Så därför tänker jag att det är bra att jag har pojkar.
Att hunden som skulle ha varit en tik blev en hane.

Fast tankarna är ju där ibland. 
Om jag skulle ha kunnat skapa den där gemenskapen som man kan ha när det fungerar, kvinnor emellan.

Istället försöker jag njuta av de där systrarna jag har. 
Ja, min riktiga syster finns ju inte längre.
Därför samlar jag på andra.
Vänninor som får fungera lite både som systrar och döttrar.

Jag har systrar i Sverige som bara finns där...långt borta...men ändå där.
Blogg-systrar.
Italienska systrar som man kan ta en kopp kaffe med och gråta ut med när allt verkar svart.

Döttrar har jag flera stycken som jag lånar lite ibland.
Min systerdotter.
Barn/hund-flickan.

Tacksam att jag får ha andra till låns.
Att jag har en stor stor familj.
Bara att sträcka ut handen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar