fredag 13 juni 2014

Döda eller bli rånad? Det är frågan.

                                                                                                   Blogga varje dag 44

Man blir besviken ibland.
På vänner.
Bekanta.
Jag blir det i alla fall.
Läser inlägg på FB.
Någon publicerar en artikel om en ficktjuv som dödats av mobben. 
Som ett djur utan hem, vilket han förmodligen är, blir han en blodpöl någonstans i Roms tunnelbana efter att ha bestulit turister på deras plånböcker. 
Det jublas.
Någon önskar att de varit med.
"En mindre."
En annan skulle vilja ha haft mod att knuffa ner en tjuv på t- spåren då denne någon hade chansen. 

Jag blir illa berörd. 
Svarar att jag inte förstår.
Är det bättre att vara mördare än ficktjuv?
Provocerar gör jag klart.
Får ett konstigt svar om att folk har rätt att försvara sig.
Att man ska leva rättfärdigt...

Va? Om jag dödar kommer jag aldrig någonsin att kunna leva vidare med det.
Det bara vet jag.

För trött för att svara och utveckla det hela läser jag vidare.
Det står inte döda ordagrant...
Knuffa ner på spåret, står det.

Jaha, utan att det ska komma tåg då...

Förstår inte våldet.
Kan inte ta till mig hatet.
Jag har också blivit bestulen.
Mer än en gång.
Det är otäckt.
Men man blir av med kort, pengar...värdehandlingar man kan ersätta...eller jo, visst har jag blivit av med foton som är oersättliga också...men ändå.
Saker är saker och människor är människor.

Det kan inte vara försvarbart att döda någon som rotat i ditt privata, snott dina tillhörigheter...
Nej, det förstår jag då inte alls.

Allra bäst hade det ju förstås varit om ingen tog andras saker.
Om ingen gick in och rotade runt i medmänniskors saker utan att ha bett om tillåtelse.
Optimalt om vi alla älskade varandra utan att snegla efter något annat hela tiden.
Kärleken framförallt.
Se världen så vacker som den bara är...
Utan att det handlar om att dö eller döda....
Och jag vill ju gärna tro att det är möjligt.
Fast det är det ju bara om vi slutar att hämnas.
Om vi ser den där människan som stjäler som den person han/hon är. 
Orsakerna kan vara många; hunger, pengabehov eller alldeles vanlig kleptomani...som är en sjukdom. 
Inte vet jag...
Jag vet bara att jag inte på något vis i världen vill någon annans död.
Kan man få vara så simpel???



2 kommentarer:

  1. Ja det kan man. Jag är med dig hela vägen i tanke och handling. Våld är inte försvarbart. Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, man får vara så simpel fast i mina ögon så är det inte simpelt utan nobelt. Simpelt är att döda en ficktjuv. Jag är som du helt emot våld.

    Ps: Tack för att du röstade! Ds!

    SvaraRadera