måndag 21 maj 2012

Helg-genomgång

Sitter och känner mig o-glad. Vet inte varför riktigt. Kommer inte i väg på Yoga. Skyller på förkylning...mer snuva än förkylning...
Kan inte sätta fingret på vad det är som gör mig nedstämd. Möjligen för att det regnar. Eller så är det för att jag bara är så himla trött på hela balletten. Skola, jobb...allt...vill jag stänga av. Åka på semester. Orkar inte mer!

Det är i alla fall inte helgens fel. Nej, det var en mycket bra helg. 
Vi började med ett besök i Roms Moske' på lördagsmorgonen. Barnens religionslärare (i Italien lägger man stor vikt vid val av religionslärare...de väljs direkt av Vatikanen...) hade organiserat en guidad visning. Från stora pojkens klass var vi bara tre familjer som slöt upp. 
Jag hade aldrig varit i en Moske' och blev uppriktigt nöjd. 
Det kändes så mycket mer ombonat än i en Katolks kyrka. Allt andades acceptans. Även det guiden sa. Att man för att inte störa inte använder sig av böneutropning. Minareten finns där som en symbol. Sen det där att man visst kan få komma in och be fast man inte är musselman. 
Jo visst, det är inget som hindrar folk att be på eget vis i en katolsk kyrka...men...
Min är en mag-känsla.



Gjorde ett kollage...tyvärr tog laddningen på kameran slut när vi kommit in i Moske'n...bättre koll nästa gång!



På lördageftermiddagen drog jag iväg till tre dagars jippot för bröst-cancer forskning som anordnas varje år i Rom. Hade sett att det fanns yoga på programmet också och var med på en lektion Iyengar-yoga. Fick lite tips om att inte vara så stel med min arm. Tror att jag kommit in i en fixering faktiskt. Av rädslan gör jag att det blir värre genom att spänna mig. Skärpning!

Jag fick också väskorna med den rosa t-shirten och kepsen som jag skulle ha på loppet på söndagsmorgonen.
Blev lite perplex av alla duschkrämsflaskor, tandkrämstuber och olika krämer som man får av sponsorerna. Det är så klart stora multinationella företag. Men alla de där krämerna är ju fulla av gifter. Förmodligen har de delvis orsakat våra tumörer....???
Ja, det är inte utan att man undrar. 
Varje år är vi fler och fler med rosa t-shirts. Kan i och för sig vara positivt = vi överlever ju.
Men....Nåja, utan sponsorer kan vi inte göra allt det här...eller?


På söndagsmorgonen åkte jag med stora pojken till loppet. Minstingen ville inte vara med och mannen måste agera god son, då svärfar var upptagen igen.



I väntan på bussen tränar man busvissling...eller om det var buss-vissling...bra att kunna liksom.


Vi var circa 50 000. Sms-ade till kompisar som jag inte hittade. 
Först kör proffs-löparna igång.
Sen vi vanliga sniglar.
Till slut gick jag med en kompis. Hennes man och barn plus min son drog iväg, de är minsann inga sömngångare, och vi såg dom inte förrän loppet var över.
5 kilometer gick vi pratande, skämtande, njutande avstängningen av gatorna runt Colloseum. Kul!





Innan starten.



Jag och mitt kokos-vatten som fanns i väskan...rekommenderar jag inte!

Tur att det varken regnade eller var full sol.

.

Det gör mig lite gladare att gå igenom helgen. Ska försöka göra lite yoga hemma...eller bara lite savasana...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar