lördag 9 april 2011

day 06 – a song that reminds you of somewhere


Jag var i Kalithea i Grekland, av en slump, på tågluff med tre kompisar i juli 1989.
Vi hade bråkat om vi skulle dit eller till ett lugnare ställe som jag hade valt.
De vann.
Väl där hittade vi ingenstans att sova.
Vi var på väg att ge upp och sova på stranden när jag hittade en tant som hyrde ut rum...hon hade ett över. Vi fick knöla ihop oss en natt. Dagen efter blev ett annat rum ledigt och vi kunde dela upp oss.

En kväll träffade vi tre italienska killar.
De kände tantens son som hade en taverna på stranden.
Vi började umgås.
Det gick några kvällar innan jag och min blivande älskling pratade med varandra.
Vi liksom kollade in varandra på distans.
Lite förstulna blickar mellan två som tror att de ändå inte kan få varandra.

Men så en kväll bara hamnade vi bredvid varandra på puben.
Vi pratade om musik.
Halva natten gick och vi kunde inte sluta.
Kompisarna blev sura och drog iväg.
Men det gjorde ju inget för vår del.
Allt var magiskt.

Det var någon kväll senare när jag åkte ner till stranden med honom i bilen som han hade stoppat den här i cd-spelaren.
 Jag kommer alltid att förknippa den med Grekland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar