onsdag 15 december 2010

Krig mot regeringen???

Igår när jag skulle hem från jobbet möttes jag av en vägg av människor på spårvagns hållplatsen. Först blev jag lite förvånad och räknade snabbt ut att det var ett tag sen spårvagnen passerade. Sen kom jag ihåg att det ju var dagen som de skulle rösta förtroende för den sittande regeringen. Manifestationer hade redan utlysts i förväg i hela centrum. Jag var i centrum.
Så ser jag dom på långt håll och bestämmer mig snabbt för att gå därifrån. Jag går en bra bit till en hållplats där en buss stannar som sen tar mig direkt dit jag ska. Efteråt när jag ser den här videon tycker jag det är en otrolig tur att min buss kom överhuvudtaget; http://tv.repubblica.it/dossier/guerriglia-roma-protesta-black-bloc/piazza-del-popolo-camionetta-in-fiamme/58291?video

Ett fyrtiotal skadade, bilar och affärer brända. Skador för massor av pengar...

Var detta människor arga för att snusk-regeringen har de andra politikernas förtroende (med knapp nöd!)?

Eller var det bara de vanliga bråkstakarna som hänger på för att ha en anledning att bränna och slå?

Är det verkligen värt detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar