torsdag 16 september 2010

Saker som händer här

Jag vet så väl att det förmodligen inte är helt riktigt att säga; DETTA KAN BARA HÄNDA I ITALIEN.
Men jag kan inte motstå.
Möjligtvis att det händer i Afrika, Indien...kanske på landet i Sverige...

Kanske är jag helt okunnig, full av fördomar och med en hel del snobbism i mitt sinne, men jag säger det ändå;

Det är mycket troligt att det bara kan hända här i Italien...speciellt i Rom...i Neapel?

På gatan framför vårt hus har det stått en gammal mercedes parkerad i åtminstone två år.
I somras när man var tvungen att öppna ett hål mitt i hela gatan, för att lägga nya gas ledningar, blev antagligen jobbarna trötta på att ägaren till mercedesen inte kom för att flytta bilen. De tog därför resolut tag i den och vände den från vinkel parkering till fick parkering. Därefter blev de trötta (det förstår jag!) och mercan var den enda som blev kvar i fick parkering när de andra återgick till vinkel parkering efter gatuarbetets slut.

Jag vet att många har anmält den övergivna (stulna?) bilen som innehöll bitar av andra bilar.
Jag vet att det tar tid från att man anmäler tills att något händer. De måste göras ordentliga undersökningar innan man kan ta bort bilen...men år???


I går kom det två män med en av väg-värkets lastbilar för att hämta mercedesen.
Det var verkligen underhållande att se.
Jag var bara tvungen att dokumentera det hela med foton.


Först tog de bort andra bildelar ur bagaget. Efter att ha studerat noggrant den aningen komplicerade situationen placerade de en domkraft under höger framhjul.


Mycket långsamt började de att vrida bilen efter att ha bett frisören under oss om hjälp. (märk väl de nyfikna gamlingarna...de finns liksom alltid med när nåt händer!) De försökte verkligen att inte röra bilen bakom, men jag är inte helt säker på att de lyckades helt och fullt.





Man måste vara precis. De verkade lika förvånade själva...


Därefter var det lätt som en plätt att fästa bilen vid lastbilen och transportera bort den.




De förde i väg den gamla mercedesen till vila...slutet...ägaren...vad vet jag.
Jag vet bara en annan sak som, tror jag, bara händer här och det är hämtning av barn i skolan.
Mängder av föräldrar trängs för att komma närmare grindarna för att se sitt barn komma ut, klassvis, med lärarna.
Du måste vinka; Mamma är här! annars stannar barnet på skolgården med fröken.
Alla skriker.
Alla försöker komma före.
När jag äntligen lyckas hämta min lille är det en ren konst att ta sig därifrån bland knuffar, barnvagnar, far-och morföräldrar, mammor, pappor, babysitters, hundar och shopping vagnar.




Mina tankar går till en rock concert...undrar om vi överlever idag med???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar