onsdag 8 september 2010

En mamma gör sig klar för skolstarten

Trodde att jag hade gott om tid innan skolan börjar.
Jag vet mycket väl att man måste köpa massor...man skulle kunna tro att italienska staten inte ger något till skolan...
Ändå, så här med listan på saker som behövs, till en som börjar ettan, i min hand får jag lite panik:


1. en liten antecknings bok (för meddelande till och från lärarna, då man helst inte ska störa fröknarna vid hämtning...vid lämning rusar alla barn in efter skolklockans ringning...)
2. telefon nummer (så att de kan nå dig även då du sitter på toa om din son får spatt!), upplysning om eventuella allergier eller dylikt (ser inte snyggt ut om ungen kolar i deras skola för att morsan glömt bort...)
3. hushållspapper och tvål (då man antar att barnen någon gång under dagen går på toa...fast gånger 18 barn blir det en himla massa tvål och papper...och toa-papper då?)
4. Sex skrivböcker av den 1 cm's rutade sorten. De ska vara utrustade med plastfoder och etiketter med namn (i återvinningens tider ska jag kolla om jag kan använda stora pojkens gamla foder...de har slutat med såna redan i trean...fattar inte riktigt vitsen om jag ska vara ärlig...)
5. 3 blyertspennor möjligen med namn på (finns det tuggvänliga sådana...mitt lilla hjärta stoppar nämligen allt i munnen igen...)
6. suddgummi (aaa, det var enkelt...det har jag!)
7.  en mapp med gummiband (tror faktiskt att jag ska norpa storebrors mapp...den har kommit hem nu i tre år lika tom som när han fick den)
8. en ring pärm ( för alla viktiga dokument som en sexåring kan hålla på med antar jag...)
9. en förpackning med plastfickor (vad ska han annars ha i sin pärm...)
10. färgpennor (länge leve det fördiga pennskrinet med Ben Ten på, som mannen köpt!)
11. tuschpennor (precis det jag sa innan!)
12. pennvässare med behållare (förstår precis att lärarna inte vill ha så mycket trafik till och från papperskorgen...men de kunde kanske ha sagt något innan mannen köpte ett lager med normala pennvässare...)
13. tygservett (varken jag eller min stora pojke har någonsin förstått varför man ska ha tygservetten till...mellanmålet stoppar man väl lite i munnen och lite på golvet, eller???...finns liksom ingen tid att passera via servetten...)
14. namnad påse med gymnastik skor utrustade med kardborre bands stängning ( man får vara glad att de fortfarande har gympa i skolan...inte bråka om att det inte finns någon dusch...finns faktiskt ingen bide' i skolan heller...)
15. ett paket med A-4 papper (min man är en ängel som köper allt i storpack!)
16. stor lim roller ( vaddå STOR?...vi har många små...är de inte samma sak?)
17. sax med rundad udd (tack heliga nya pennskrin!!!)
18. ett pass foto (jaha ja, det var betydligt lättare att få honom att sitta stilla när han var åtta månader...shit...)
19. en lite plastficka att stoppa in identitetskortet för utflykterna samt ett band för att hänga det om halsen ( tur att det inte var pojken som skulle stoppas in i plastfickan...jag har redan fullt sjå med att hålla honom stilla för passfotots skull...)

Ok! Jag har fyra dagar på mig...då sätter vi väl igång!!!   






1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar