söndag 28 mars 2010

Meditera; ja eller nej?


Känner mig förvirrad. Jag klantar till folks kommentar system genom att svara två gånger, glömmer bort ord och var jag lagt saker.

Mannen och barnen är just nu på väg till stället där vi upplevde en sorts smekmånad, förra veckan, för att hämta ett par byxor som jag glömt där...

- Oroa dig inte, sa mannen. Jag kan visa barnen det underbara slottet...På så vis använda tiden istället för att slösa den.

Börjar jag bli gammal?

Är det normalt att ha minnesluckor vid fyrtiofem?

Kommer detta att bli värre eller kan jag på något sätt hjälpa mig själv med meditation?

Jag har lovat mig själv för länge sen att jag ska börja meditera. Inte bara för korta stunder, om ungefär fem minuter, som på yoga-lektionen men mera som det jag provade under en kort lördags kurs. Aldrig
hade jag trott att jag skulle klara av att bara vara utan att tänka på alla vardagsproblem i hela fyrtio minuter...men det gjorde jag!

Efter det har jag försökt hemma men finner det otroligt svårt...det är så mycket saker som jag "borde" göra...

Mitt hem kallar på mig på något vis med alla "måste göra" uppdrag...de yttre behoven är mycket enklare att tillfredsställa...

Antagligen behöver jag mera disciplin. Precis som när jag startade att yoga hemma.

Jag vet att detta finns inom mig och ingenstans att köpa.

Men kommer det att hjälpa mig minnas?




3 kommentarer:

  1. Jag har inte kommit dit ännu att jag sätta mig i upp emot en timme för meditation men du kan ju meddela om det hjälper mot glömska för då får jag nog göra ett försök :0) Vilket UNDERBART ställe ni var på, (fast jag undrar om det spökar där?) jag har just varit inne på deras hemsida och även mannen tyckte att det var toppen. Hur långt från Rom är det?Vi tänker oss att flyga till Rom, hyra en bil och sen köra runt lite.

    SvaraRadera
  2. Allt finns redan inom dej. Jag fastnade vid de orden och känner på något sätt att du redan är långt på väg. Längre än du tror. Kram!

    SvaraRadera
  3. Marica, det ligger knappt 40 minuter från Rom. Är ni vana vid att köra i Italien? Det tog mig evigheter att vänja mig.

    Nina, tack! Dina ord värmer alltid!

    SvaraRadera