tisdag 23 mars 2010

Magisk medeltids helg









Magisk helg.

Bara mannen och jag. 

På lördagen intar vi rummet, äter lunch och vilar.

Sen byter vi om till badkläder och tar hissen i ett av tornen ner till simbassängen. I nischerna runt den genomskinliga hissen står det hela riddareutrustningar och stirrar blint på oss.

Vattnet i, den för vintern täckta, bassängen är varmt.

Simmar några längder sen går vi upp för att torka lite.

Dags för bastu bad...tvätt-äkta finsk bastu. Fast med svenskt varumärke...vi håller knappt en kvart...jag har glömt bort...levde i stort sett i bastun som liten...men det var länge sen...  

Efter bastun tillbaks i poolen...vattnet känns kallare nu.

Byter om och gör oss vackra inför middagen. Det känns lite lustigt och ovant. 

Det är otroligt lite folk här. Bara par.

Tystnad i korridorerna. Tystnad i rummen. Tystnad på gården.

Vi blir helt enkelt tvungna att ringa hem innan maten. Vanan vid att ständigt ha ljud omkring oss gör sig påmind.

Allt lugnt. Stora pojken hörs arg...läxor på gång, men jag vill inte veta...skickar pussar och lägger på...
Mysig kvällsmiddag med tända ljus i blomdekoration...antagligen över från bröllopet på dagen...

Mitt ekologiska Jag kan inte låta bli att tycka att det är ett oerhört slöseri. Äpplena är riktiga...men inte tror jag att man kan äta dem sen...eller?



Maten är god och det röda vinet försvinner som vatten.

 Förvånansvärt unga människor omkring oss. Trots kostnaderna...

Efter maten går vi på promenad på slottets gård. Allt andas medeltid.

Ett av paren har tagit vin och glas med sig ut. Han har en liten ask med en ring i...otroligt romantiskt. Det lyser om dem.

Vi går till sängs med en känsla av frid.

Jag vaknar helt plötsligt efter en stund. Mannen sover ljudligt.
Det hörs som om någon skakar en matta...det upprepas några gånger...

Det tar mig tid att somna om...jag som skulle ta igen sömnlösa nätter...till slut domnar jag bort fast vaknar tidigt. Vinet känns i munnen nu. Törsten trycker på.

Vi äter frukost tidigt och tar en runda på det som personalen kallat "fitness stig med utrustning". Nässlor upp över öronen. Tar oss nerför backen och kan konstatera att redskapen som finns kvar är allt i behov av upprustning.

Tillbaks till hotellet ber vi om guidning i slottet. En man följer med oss och berättar lite om det vi ser.

Jag frågar honom om spöken. Alla slott bör ju ha åtminstone ett. Men han har bara hört talas om en fladdermus som följde bröllopsgästerna upp från restaurangen en gång i tiden...mer vill han inte veta...han har nattvakten ibland...
Vågar inte fråga om matt-skakandet...

Vi gör oss i ordning för att i bli masserade. Det ingår i helg paketen.

Jag provar ayurvedisk behandling...helt underbar...detta kommer jag helt klart att göra om...

Efter ett nytt dopp i simbassängen är det bara att äta en sista gång och sen åka hemåt.

Helgen försvann fort men känns i hela mig. Jag bär den med mig.

Att få leka två ibland känns bra. Att bara få njuta av sådant som är bra för kropp och själ också. Att bara få vara är helt underbart.






3 kommentarer:

  1. Var har ni varit? Mannen googlar varje kväll efer en förlängd weekend i Italin, han är Italien tokig och jag är tokig i honom ;0)

    SvaraRadera
  2. Åh, vad mysigt det låter. Vad lustigt. Sambon här hemma skulle gärna åka till Italien minst en gång per år! Vi reser till Barcelona över påsk. Dit längtar jag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Marica, vi var här; http://www.castelloorsini.it/index.php
    ta vara på din tokighet!

    Maria, ha det så underbart i Barcelona!
    Kramar

    SvaraRadera