söndag 27 december 2009

Julen är över

Julafton blev mycket lyckad...förutom att barnen fick bekräftat att Jultomten inte finns... de kände igen min kompis!
Snyft, de är stora nu. Min omagiske man är nöjd. Han tycker att jag har försökt "lura" dem alldeles för länge nu...själv har han aldrig trott på något.
Om jag ska vara ärlig upptäckte jag att det var mina föräldrar som "tomtade" ganska tidigt i livet, men jag har alltid tyckt att det var mysigt och magiskt och kul med tomte.
Jag brukar läsa "Tomtemaskinen" av Sven Nordqvist för barnen om och om igen...vi älskar den och den är verkligen magisk.

Maten blev helbra! Min kompis gjorde spaghetti med tonfisk-sås till fisk- ätarna och skinka till kött-ätarna. Jag hade gjort "Jansson" eller "Nilsson" med svamp och kryddor istället för fisk, aubergine sallad med senapssås, rödbetssallad utan ägg och sill, hasselnötsbullar och vegetarisk leverpastej. Och sist men inte minst risgrynsgröt med improviserad blåbärssås.Till och med min svärfar blev mätt och nöjd. Det var ingen som orkade med nötter, chokladrulle eller saffranskaka efteråt. Inte ens vid midnatt...

Dagen efter åkte vi till havet...till min svärfars sommar hus, där vi inte varit på evigheter. Vi gick en lång runda och njöt av havet och sen gick vi hem och tände en brasa.
Igår regnade det hela dagen. Kämpade oss igenom lite av de tonvis med läxor som barn i Italien alltid har över loven och på eftermiddagen kom det kompisar med barn och hälsade på.

Idag är vi tillbaks i Rom. Barnen njuter av de nya leksakerna och jag borde packa resväskorna men kunde inte låta bli att skriva. Har blivit ett ny drog för mig. En ny trevlig drog.

På tisdag bär det av till Sverige. Jag läääängtar!!!!


1 kommentar:

  1. Låter som en skön jul och med riktigt god mat! Välkommen till Sverige!

    SvaraRadera