torsdag 29 oktober 2009

kineslektion

Min barn brukar se ett komiker program i tv-n där en man låtsas att han är ett data program. I ett program har de köpt in honom i en kinesisk version och därför är alla R i orden han säger utbytta mot L.
Min minsta pojke tycker detta är vansinnigt roligt och när vi är på väg hem från skolan kollar han upp alla ord med mig. Hur säger en kines cykel? - Cykel, svarar jag och småler. - Jaha, för där är inget R säger han nöjd med sin slutsats.
Men sedan fortsätter han med en rasande massa ord många utav dem har inga R. Han kan helt enkelt inte förutse det innan. Fast efteråt är han mycket nöjd att han förstått.

Har läst någonstans att min vill införa kinesiska som läro-språk i svenska skolan...kanske är det något för lilla nyfikna son!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar