torsdag 21 april 2016

Hur mycket rappakalja ska jag behöva höra innan öronen ramlar av?

Om svenska skolan är skadlig för italienska språket har en lärare i italienska skolan frågat då en mamma varit där på samtal.
Den mamman kände sig tvungen att förklara lättsamheten vi har på våra fjuttiga små en och en halv timme i veckan svensklektioner jämfört med italienskans oerhört seriösa  framfart.
Jag blir inte bara ledsen när jag hör sån skit.
Jag blir upprörd också.
Jag som just kommit hem från ett ställe där den schweiziska staten erkänt svensk undervisningen som modersmåls undervisning och ger dem inte bara mera pondus utan även timmar till förfogande.
Man liksom döööör när man hör att våra ungar skulle ta skada.
Precis som den antydan att det är mitt fel för att jag babblat svenska med mina barn att de har skrivsvårigheter och tvärvägrar öppna böcker. 
Jag vet faktiskt inte när Italien ska bli ett modernt världsmedvetet samhälle.
Det känns som aldrig. 
Det känns som att mina öron snart ska ramla av.

3 kommentarer:

  1. Gud. Vet inte vad jag ska skriva mer än att de inte verkar ha någon som helst koll på flerspråkighet och hur det fungerar! Styrkekramar!

    SvaraRadera
  2. Åh så tröttsamt, istället för att se styrkan i att du har tvåspråkiga barn. Kram kram♥

    SvaraRadera