fredag 4 oktober 2013

Saker som kan hända när man letar lägenhet;

  • Att en vacker nybyggd mini villa med tillhörande trädgård kan ha olagliga sovrum på ovanvåningen. Ja...men det är ju bara att fixa det, säger tjejen som visar runt...Betala böter med andra ord, tänker jag.
  • Att jag står med försäljaren och min motvillige nioåring utanför dörren till en lägenhet. Försäljaren ringer på och ringer på men ingen öppnar. Så tar lägenhetsvisaren upp mobilen och ringer till mäklarfirman som ringer lägenhetsägaren och så upptäcker vi att han hamnat på sjukhus och på så vis inte kan öppna dörren för oss. Sånt kan hända, säger jag. Fast försäljaren muttrar något om att det är tredje gång det händer just den här ägaren...Sen visar han oss lägenheten utifrån sett. 
  • Att efter att ha sett en lägenhet som är precis så stor som vi vill ha den, balkongen är ordentlig så att man kan sitta ute och äta fast ack så precis ovanför den värsta trafikerade vägen!, plus att ett sovrum också ligger intill samma väg, ja då säger han som försöker pracka den på mig; men du ser ju den här fina gröna kullen från balkongen...För visso sant. Fast dock på andra sidan stora gatan.
  • Att när jag trampar runt i en lägenhet och tänker; men varför känns den så trång...balkongerna så snäva...har bara ett badrum??? Och storbyggda killen som kommit för sent för att han inte hittade nycklarna säger; ja, nittio kvadratmeter är så här. Då förstår jag plötsligt att han visat mig fel lägenhet...
Ja, detta och förmodligen mycket mera kan hända.
Just nu är jag lite trött.
Men jag kommer strax igen.
Och då, mina vänner, ska jag minsann klämma fram det där drömplacet.


1 kommentar: