fredag 25 mars 2011

Att döma andra

Så lätt vi människor har det för att döma andra. 
Så lätt jag har för att döma andra.

Jag var snabb att tänka; "så sjåpigt!" när en tjej/kvinna jag känner låg för ankare i nära två veckor för en förkylning.
Så fick jag höra henne berätta för en annan väninna att hon haft bröstcancer för fem år sedan. Hon är frisk- förklarad men går på regelbundna kontroller.
Då hon nu har ont i ryggen när hon hostar kom den gamla rädslan krypande igen. Inga tester i världen kan övertyga henne om att det inte är cancern som hittat nya vägar att nå henne...

Jag blev alldeles tyst i mina tanke-cirklar.

Kan inte föreställa mig hur det kan vara att en gång ha fått ett chock besked som; "du har cancer".

Fast kanske lite ändå...några chock besked har jag ju redan genomlevt...

Visst slår hjärtat hårdare när jag hittar meddelanden på min mobil efter en yoga-lektion...minnet av min sons brutna ben...

Visst gungar det lite när jag ser att det är min pappa som sökt mig...det har ju hänt förr...

Vi går alla och bär på något som lever kvar som en skräck utan ord.

Men ändå...att få veta att du kan vara nära döden...och sen leva vidare...


1 kommentar:

  1. Ja jag tror du har helt rätt i dina tankar. Så lätt att tro att man vet hur andra har det. Brukar tänka på Bob Dylans låt walk a mile in my shoes. Man får helt enkelt hålla i sig och tänka att man aldrig har hela bilden. Kram och skön helg!

    SvaraRadera