tisdag 24 juni 2014

Slö-dagar

                                                                                                       Blogga varje dag 55

Vi går in i någon sorts semester vakuum.
Fast vi inte har semester än.
Jag har lite att jobba fortfarande.
Några läkarbesök att avhandla.
Barnen har läxor.
Stora pojken fick extra läxor som gjorde mig ursinnig.
Precis som det inte var eländigt ändå.
Det tar honom evigheter.
Så lugnar jag mig och går igenom papperna.
Bild läraren har skrivit att min son inte gjort en del teckningar.
Jag inte bara hittar två av dem. Hon har satt betyg bak på dem också.
Det stämmer att några saknas.
Sonen gör dem.
Fast jag känner en bitter ilska där jag går och ren bäddar medan han gör klart.
De fattar inte ett smack.
Han har extra i historia och italienska också. 
Det har han fått av italiensk läraren som gick i pension.
Kanske hämnas hon.
Ville ju inte alls lämna jobbet än.

Ringer stödläraren som försäkrar att hon gjort sitt bästa.
Hon har räddat honom från inkörstestet i september.
Det ska jag kanske vara tacksam för.
Trots att jag har lagen på min sida.
Han skulle egentligen inte alls ha några extraläxor.
Det är t o m förbjudet enligt lag med sommarläxor.
Det fullständigt skiter italienska lärare i.
Gör man inte läxorna eller om man inte ens köper de där läxböckerna de tipsat om...ja, då hämnas lärarna
gruvligt.
Man ska inte tro att man kan komma undan.

Så är det då dags att hämta minstingens betyg.
Jag har aldrig fattat att det ska ta två veckor att klämma fram dem.
Men så är det.
Får mig en avhyvling där också.
Han har gått tillbaka.
Gör inte läxorna.
Vill skrika rakt upp i ansiktet på läraren att " du kollar ju för f-n aldrig läxorna, rättar aldrig, går aldrig igenom..." Men det gör jag inte. 
Lovar i vanlig ordning att prata med sonen bara.

Det känns hela tiden som om jag borde ägna mina barns sommarlov med att korrigera deras pluggande.
Piska. Tjata. Envisas.
Just nu sitter de framför paddan och lap-toppen....Igen.
Där kan de mycket mycket mera än alla lärarna tillsammans.
Det får de inga betyg för.

Så jag får försöka hitta någon form av balans mellan slöandet och studerandet.
Hur detta nu ska gå....


1 kommentar:

  1. Den italienska skolan är inte att leka med! Hoppas ni hittar en bra balans i allt. Kan de inte göra läxorna på laptopen och datorn? Kram

    SvaraRadera